Čas patří mezi několik věcí, které si nemůžeme koupit, ani s nimi jinak manipulovat. Proto je důležité s ním umět dobře nakládat. Jak tedy na správný time management?

Kariéra: 5 tipů na lepší organizaci času

 

Čas jsou peníze, je často omílaná fráze, která ale nevyjadřuje úplně všechno. Pokud se naučíte využít pracovní čas na maximum, pak zvládnete i rodinu a své koníčky. Doba je rychlá, vyžaduje plnění obrovského množství úkolů, které se jen těžko dají zvládnout za osmihodinovou pracovní dobu. Existuje dokonce i velké procento lidí, kteří trpí syndromem tzv. čistého stolu, což znamená, že pracují dlouho přes čas, a ani po práci se nedokážou uvolnit, protože mají pocit, že ještě nemají hotovo. Pokud se váš život blíží situaci popsané výše, pak vám třeba naše tipy trochu pomohou

1. Udělejte si denní plán

Ať už pracujete ve velké firmě, na svém projektu, nebo jste student před zkouškou, denní plán je krokem k úspěchu. Vyhnete se pocitu, že nevíte, čím začít dříve a pak i odškrtávání už dokončených úkolů vás bude motivovat plán dokončit. Je na vás, zda si vedete denní plán v počítači, na chytrém telefonu nebo v papírovém sešitě. Někteří odborníci ale tvrdí, že starý dobrý papír je na vedení denního plánu nejlepší. Vytvořit denní plán je jednoduché. Pokud jste zvyklí přijít ráno do práce, pustit počítač, dát si kávu nebo čaj a u toho si přečíst novinky na internetu a na Facebooku, okrádáte se tím o drahocenný čas. Právě v této chvíli je nejlepší začít si promýšlet svůj pracovní den. Sepište si důležité úkony, které musíte udělat a začnete těmi, které nevyžadují tolik času. Tím, že si je budete rychleji odškrtávat, budete mít pocit, že zvládáte pracovní tempo a že vám to je hezky od ruky. V plánu si také můžete vyznačit barevně i úkoly, které ten den musí být hotové.

2. Naučte se říkat NE

Neznamená to však, že se budete stavět odmítavě ke všem požadavkům. Některé úkoly navíc, totiž mohou být stěžejní pro vaši kariéru. Snažte se však velmi prakticky a v klidu nadřízenému vysvětlit, že ve vaší denní náplni na splnění úkolu čas nezbývá. Navrhněte mu jiný termín, nebo souhlaste se splněním daného úkolu, ale oznamte, že díky tomu ale nestihnete už jiný naplánovaný úkon. Pokud prokážete vůli, i nadřízený vám umí vyjít vstříc. Stává se ale, že kvůli strachu o práci raději kývnete na vše a pak pracujete po nocích a víkendy a práce neubývá. Naopak. Váš nadřízený si bude myslet, že pracovní náplň zvládáte, tak vám ještě něco přidá, což už bude neúnosné a vy budete muset s pravdou ven. A nemusíme zdůrazňovat, že toto tempo nejde udržet věčně. Projeví se to na vašem zdraví, a také na kvalitě práce a nakonec i náladě. A co je nejabsurdnější, celé vaše snažení se může obrátit proti vám. Čekáte pochvalu a ocenění za to, že jste věnovali svůj osobní čas na splnění úkolů, ale váš nadřízený může získat dojem, že jste pomalí, a proto si bere práci domů. Nakonec vám může dát výpověď. Není čas na hrdinství. Nastavte pravidla hned od začátku. Ušetříte si problémy později.

3. Odevzdávejte splněné úkoly před termínem

Dostáváte úkoly, které musíte splnit do určitého termínu? Nastavte si svůj vlastní deadline, který bude třeba o dva dny dříve. Máte jistotu, že úkol nebudete dělat na poslední chvíli, nebo po termínu, protože vám do toho něco vlezlo. Pokud si vše včas rozplánujete, nebudete se zbytečně vystavovat stresu.

4. Naučte se rozeznávat priority

Sami nejlépe víte, jak dlouho vám splnění určitého úkolu potrvá, co je důležité a musí se udělat ihned a co můžete odložit na další den. I podle toho si připravujte svůj denní plán.

5. Zbavte se žroutů času

Patříte mezi ty, kterým neunikne ani jeden email, tweet nebo post na Facebooku? To je možná chvályhodné, nicméně vám trvá déle, než se zkoncentrujete na práci a díky neustálému vyrušování jí uděláte méně. Nastavte si sociální sítě tak, aby vám notifikace a zprávy nevyskakovaly na ploše (popřípadě se odhlaste). Ztište si zvuky na telefonu, aby vás nerušily a maily kontrolujte jednou za hodinu nebo za půl, podle toho, jak často vám přicházejí urgentní emaily. (podle typu práce). Žádný email není tak důležitý, aby nepočkal pár minut. Pokud něco opravdu hoří, pak vám nejspíš zavolají.

Držíme vám palce a těšíme se na vaše poznatky. Přiložíme je k tomuto článku. Pište na náš email, který najdete v patičce.


Další články