K zamyšlení: Samota - nejhorší choroba současnosti?

Mnoho z nás trpí skrytým syndromem samoty. Na sociálních sítích se ale prezentujeme jako lidé v centru dění každého mejdanu, situace i mezi mnoha přáteli. Proč tomu tak je? 

K zamyšlení: Samota - nejhorší choroba současnosti?

Chceme být vnímáni touto cestou naším okolím. Přejeme si a tajně doufáme, že nás okolí vidí jako populární a žádané. Dělají to všichni, ale jen opravdová hrstka tak skutečně žije. Zářným příkladem je Instagram a Facebook. Kolik lajků, tolik přátel a popularity, ale je to jen na oko.Novodobý problém V Anglii se v posledních pár měsících objevila samota u mladých lidí, kteří začali volat na tísňové linky ve čtyři ráno s tím, že se cítí sami. Věková kategorie je 12-18 let. Mladí lidé, kteří by měli mít svůj kolektiv ze školy nebo sousedství, jak tomu bývalo před lety, volají o pomoc na tísňové dětské linky, protože si nemají s kým promluvit, nemají přátele a cítí se opuštění. Tento typ hovorů prudce vzrostl za posledních pár let do takové míry, že se proti tomu začalo bojovat v kampaních a hovořit v rádiu či televizi. Je značný rozdíl v samotě u mladého člověka a v samotě u osoby starší.

Mladý člověk je v rozkvětu a přátele, okolí a kontakt s ostatními potřebuje k tomu, aby rozvíjel svou osobnost, ego a charakter. Díky okolí se vyvíjí jeho osobnost ve velmi raném věku a vrstevníci ve společnosti ho stimulují k tomu, aby se prosazoval a snažil se zapadnout. Bez fyzické společnosti ostatních lidí jsou tu jen sociální média a prázdnota. Chybí skutečná komunikace a kontakt s lidmi. To nenahradí žádná aplikace ani média. Skutečného kamaráda nelze nahradit. Dalo by se říci, že se jedná o samotu jako vedlejší účinek jinak velmi rychlé a stimulující doby. Samota v tak mladém věku může být zničující a destruktivní pro rozvíjející se osobnost.

Samota ve stáří

Starší člověk na druhou stranu již má svou osobnost rozvinutou. Jeho okolí, rodina a přátelé by měli být dlouhodobými. Proto je velmi důležité si uvědomit hodnotu přátelství a rodiny. Udržování vztahů s okolím je klíčovým k naplnění a souznění s okolím, ale i přes to se mohou ocitnout na dně samoty, když ztratí osobu velmi blízkou jako partnera a přitom mají zanedbané vztahy s okolím. Z mé praxe jsem viděla samotu náhlou po ztrátě dlouhodobé partnerky. Muž se ze dne na den ocitl sám a zjistil, že mnoho přátel nebylo tak blízkých, jako když byl ženatý a jeho partnerka byla naživu. Odtáhli se od něj, protože on sám ani netušil, jak málo jim věnoval pozornosti a nestaral se o jejich život. Většinou mluvil jen o sobě a celé roky si to ani neuvědomoval. Jeho přátelé byli vlastně přátelé jeho milé a hodné ženy. Jeho povrchní vztah s dcerou nepomohl také jeho pocitu samoty. Začal vyhledávat lidský kontakt u svých zaměstnanců a ti nerozuměli, proč s nimi chce náhle jíst oběd nebo pít kávu, když celé roky se jich ani nezeptal, jak se mají. Tento muž zanedbával celý život vztah se svou dcerou i sestrou. Jeho žena mu byla velmi blízká, ale neměl skutečné přátele ani se nestaral o další členy své rodiny. Zanedbal desetiletí možného kontaktu. Samota ho zastihla na sklonku života. Tento typ samoty je smutným koncem

Zdravá samota

Někdy se může stát, že člověk samotu vyhledává. Prostě potřebuje, chce nebo vyžaduje být na nějakou dobu sám, to má pro něj terapeutické účinky. Uspořádání si myšlenek je někdy klíčové o samotě a v klidu. Toto stádium může nastat ve vztahu partnerském, přátelském, ale i při velké pracovní vytíženosti. Přemíra lidského kontaktu také není zdravá a krátkodobá samota může udělat pro lidskou duši zázraky.  

Samota, která škodí

Naprosté osamocení od okolí může tížit jako kámen, který člověka pomalu zavaluje. Každému se někdy může stát, že se ocitne sám, ale nemělo by to trvat příliš dlouho respektive dlouhé měsíce nebo dokonce roky. V izolované samotě si člověk uvědomí, jakou má rodinu a kolik má přátel, nebo jakého má partnera. Pokud jsou tyto přátelské i rodinné vazby oslabené, tak se propadá hlouběji na dno samoty. Mnoho mladých lidí kolem třiceti let si díky pracovnímu vytížení uvědomuje, že nemají ani dobré přátele ani partnera, což vede k depresím. Vyhledávají kontakt přes internet pomocí seznamovacích aplikací jako Badoo nebo Tinder. Zdlouhavý nepřirozený proces seznamování stojí hodně úsilí a námahy a málokdy se vytvoří opravdové přátelství nebo partnerství. Někteří před svou samotou utíkají a obrací se k alkoholu, který jim má trochu ulehčit. Nebezpečí dlouhodobé izolované samoty tkví také v omezených názorech, vytvoření si vlastní pravdy, uzavření se před okolím a ztrátě identity.

Jak předejít dlouhodobé samotě

  1. Být v pravidelném kontaktu s lidmi v okolí a přátelských kruzích, kolegy z práce, bývalými spolužáky, lidmi z dovolené či sousedy je klíčem ke zdravé duši. Náš mozek vyžaduje lidský kontakt, protože potřebuje zůstat aktivní a pokud je dlouhodobě sám, tak není ničím stimulován a pomalu se uzavírá a odumírá. Otevřený a přátelský přístup k životu a ke svému okolí je nutností, protože nikdo si nebude chtít povídat s naštvaným a zakaboněným obličejem. A proč si nepřisednout k někomu v kavárně jen tak. Nebo jim jen tak pochválit účes, kabelku, domácího mazlíčka? Takové konverzace někdy vedou k zajímavým objevům a navázání přátelství.
  2. Úsměv je tou nejsilnější zbraní. Naučit se mít přátelský výraz přiláká lidi samo o sobě. Nebudou se bát, protože je úsměv ujišťuje, že tenhle usměvavý člověk je si sebou jistý.
  3. Chodit ven mezi lidi do obchodu, na trhy, na společenské akce, do kaváren, parků, restaurací a všude, kde je větší množství lidí. V zahraničí je naprosto normální, že jdete všude sami, tak proč ne i na malém městě nebo když se někam přistěhujete?
  4. Sociální média jsou další cestou k seznamování, ale musíte mít na paměti, že tento proces není úplně pravdivý, jelikož se jedinci představují ve světle, ve kterém chtějí být viděni a ne v takovém, jací opravdu jsou. Je to velmi populární a pohodlný způsob, jak navázat kontakt, ale není to stejné jako mluvit s někým tváří v tvář.
  5. Pořídit si pejska nebo kočku, pokud je to pracovně možné, je skvělým řešením, jak nebýt po večerech sám. Kočky jsou méně náročné na péči a počkají na vás klidně celý den. I rybičky jsou dobrými společníky! Jakákoliv živá duše ve vaší domácnosti probudí život i ve vás. A někdy oceníte i tiché společníky, kteří vám budou vděční za vaší péči.
  6. Udržujte kontakty s lidmi, které jste měli nebo máte rádi. Sms, email nebo zavolání dokáže zázraky. Nebojte se obnovit staré vazby. Zkuste to. Za to nic nedáte. Vezměte telefon a zavolejte starým známým. Nejlepší je však udržovat tyto přátelské vazby celý život.
  7. Vytvořte si dobré vztahy se svými dětmi, protože do budoucna to budou oni, kdo se o vás mají starat. Odpuste jim chyby, tak jako odpustí i oni vám. Udržujte s nimi kontakt a zajímejte se o to, jak se jim daří. Pokud máte špatné svědomí z toho, že jste se dětem tolik nevěnovali, požádejte o druhou šanci. Vždy je možnost vše napravit.
  8. Zapomeňte na vše zlé a odpusťte nepřátelům a lidem, kteří vám ublížili. S odpuštěním se vám uleví a otevřete si nové dveře.  Nenávist může někdy způsobit odloučení od ostatních a samotu. Neplýtvejte na to energií!
  9. Najděte si nového koníčka. Proč nezkusit rybařit nebo navštívit hvězdárnu? Prvotní nervozita vás přejde hned, jak tam budete. Znám to z osobní zkušenosti, když jsem se stala členkou filmového klubu a nikoho jsme neznala.

Nové zážitky, zkušenosti, přátelé a překonání ostychu stojí za zocelení si sebedůvěry. Pokud se cítíte tak sami, že jste na pokraji deprese, tak vyhledejte odbornou pomoc u svého praktického lékaře, který vás odkáže na vhodného psychologa, který vám poradí a vyslechne vás. Není se za co stydět. Samotou trpí mnoho z nás, ale málokdo si to přizná.

Ilustrace: Sonia Pešková


Další články