Přispat si o hodinu déle může vypadat jako super nápad, ale málokdy se cítíte lépe.  Hlavním viníkem je tady mozek, který automaticky nastavuje váš vnitřní budík na hodinu, kdy nejčastěji vstáváte do práce.

 Zdraví: Proč se necítíte svěže, když si přispíte?

Řekněme, že vstáváte každé ráno v 7 hodin. Mozek si nastaví vnitřní budík na tuto hodinu a startuje všechny nutné procesy. Okamžitě se zvedají hladiny hormonů a dopaminu, aby se zvýšila tělní teplota, a vy cítíte příval energie, abyste mohli začít den.
Tím, že se rozhodnete si přispat, tělo zmátnete. A až nakonec opravdu vstanete, veškeré procesy se nastartují později a vy můžete pocítit bolesti hlavy, nevolnost nebo vlnu únavy, která se často protáhne až do večera.

Je to tím, že jste nuceni se probudit z fáze NonRem, kdy tělo bylo v hlubším spánku. Odborníci na spánkovou hygienu proto radí, abyste vstali z postele ihned, jak se probudíte a cítíte se bdělí.  Jestliže je ale volání postele silnější než vy, zkuste si nařídit budík tak, aby vás do dvaceti minut vzbudil. Za tu chvilku se totiž nestihnete dostat do hlubokého spánku a bude se vám vstávat radostněji.

A když z nějakého důvodu spánek opravdu přetáhnete?

Po té, co si váš zrak přivykne na světlo, snažte se co nejvíce pohybovat na slunci nebo v prosvětlených místnostech. Nebudete se cítit ospalí.
Čas, který získáte tím, že jste se probudili dřív, než jste měli, můžete zajímavě využít.

Co na to říkají známé osobnosti?

Philippa Gregory – historička a autorka historických bestsellerů

Snažím se dodržovat stejný pracovní rytmus, hlavně v době, kdy si dělám rešerši na novou knihu a pak jí píši. Vstávám v půl osmé a po snídani odcházím do své pracovny, kde nejdřív pročítám, co jsem napsala předešlý den a pak pokračuji. Neřídím si budík, protože se automaticky budím v tento čas.  Někdy se ale probudím v půl šesté čilá jako rybička. Celý dům  spí a všude okolo je tma. I když se mi z vyhřáté postele nechce, vstanu a začínám den dříve. Beru to jako požehnání, mám totiž pocit, že v ty dny jsem o něco bystřejší a zvládnu napsat více textu. Zjistila jsem ale, že to nefunguje, když si vědomě nařídím budík na dřívější hodinu.

Joe Vitale – mentor, motivační speaker, autor několika desítek knih o pozitivním myšlení

Občas se probudím dříve, než mi zazvoní budík a místo, abych usnul, snažím se příjemně naladit na den, který mě čeká. Někdy si dám i krátkou meditaci, ale to si musím být jistý, že opět neusnu.

A co děláte vy? Vracíte se zpět do říše snů nebo si třeba čtete?


Další články